
 

1 of 9 

Complaint Form 
Making a Complaint 
Before completing this form please ensure that you have read the information booklet, ‘Broadcasting 
Complaints - A Guide for Listeners and Viewers’.   
You MUST complete this form IN FULL, in accordance with the Commission’s procedures.   
If you would like further help or advice, please contact one of the Commission’s staff on the number 
provided on this form. 

Date: 14 March 2007 

 

Complainant: Please complete these details in full. 

Surname O’Sullivan-Latchford 

First Name Dónal 

Mr. / Mrs. / Ms.? Mr. 

Address Family and Media Association 
Alberione Media Centre 
Newtownpark Avenue 
Blackrock 
Co. Dublin 

Daytime Phone Number 01 2789288 

Email (if applicable) info@familyandmedia.ie 

Fax Number (if applicable)  

 

Please note that the Commission does not consider complaints where they have been 
made more than 30 days after the broadcast of the programme in question. 

All complaints considered by the Commission are made publicly available, including 
the name of the complainant. 
 



 

2 of 9 

 
Details of complaint Please complete these details in full. 

Name of Station RTE RADIO 1 

Programme Title / 
Advertisement 

Liveline 

Programme date: 
dd/mm/yr 

12/02/07 

Time of broadcast (if 
applicable) 

13:45-15:00 

 

Is the complaint an infringement of: Please select 
relevant category 

Impartiality Impartiality 

Law & Order  

Privacy of an individual  

Taste & Decency  

General advertising, teleshopping, sponsorship 
& commercial promotion codes 

 

Children's Advertising Code  

Slander  

Published matter in relation to RTÉ publications  

Please complete this section briefly, summarising the main points of your complaint  
(alternatively, you may attach your complaint to this form). 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

The Liveline show in question, which was presented by Evelyn O’Rourke, was in 
breach of Section 24 (2) [A] of the Broadcasting Act 2001, Fairness and Balance. This 
section states: 

“All broadcast news must be presented 
and reported in an objective, fair 
and balanced manner and without 
expression of the broadcasters’ 
own views. 
Current affairs broadcasts, including 
matters of public controversy or debate, 
must also be treated in a manner which 
is fair to all interests concerned. As with 
news, the broadcast must be presented 
in an objective and impartial manner, 
without any expression of the 
broadcasters’ own views.” 



 

3 of 9 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

It should be noted here that the Broadcasting Act makes use of the word ‘any’ when stating 
the requirement that “the broadcast must be presented without any expression of the 
broadcasters own views”.  

However, contrary to this requirement, Evelyn O’Rourke both in the tone and the content 
of her words, as well as in the way she exercised her discretion in taking calls, interrupting 
and challenging Mr Kelly and—by contrast—in affirming those opposed to Mr Kelly, did 
indicate her own views. The following are a few examples—there are many more but it is 
not possible to list them all in a brief summary. 

Mr Kelly [5:20]: “He said that Colm was well able to defend himself”. Ms O’Rourke: “He 
sure is”. Mr Kelly: “Well why hasn’t Colm come on to defend himself on radio here 
today?” This question was left unanswered … Ms O’Rourke [9:30]: “Sure, and Hermann 
how did you come across this study yourself?”… Ms O’Rourke [11:00]:“Well Andrew has 
got a well known book on sexual abuse as well”… Ms O’Rourke [13:00]: “Sure and 
everybody wants the best for children, Hermann” (said in a condescending tone and in order 
to interrupt Mr Kelly and bring in a ‘caller)… Ms O’Rourke [16:25]: “Hermann’s got 
Learner and Nagay and studies to beat the band” (said in a mildly dismissive manner).  

Without fail, the statements made by Mr Kelly were challenged by Ms O’Rourke, whereas 
the statements of those who were arguing against Mr Kelly were left almost entirely 
unchallenged, clearly giving the impression that he was ‘wrong’ and that his challengers 
were ‘right’!  

At one point, avoiding the opportunity to keep the argument objective, reasonable and 
focused on the evidence regarding the effects of same-sex adoption on children, Ms 
O’Rourke echoed an insulting and irrelevant allegation by ‘caller’ Anne, that Hermann was 
“homophobic”: [16:40] “Hermann, answer to that, are you homophobic?”, she asked. At 
another point [19:00], she challenged, and interrupted, Mr Kelly by saying, “So your 
definition of ‘paedophilia’, just give that to me again”, then, “Yeah well I mean Hermann, 
now. Come on! you’re putting this forward in your own words, do you believe in this 
definition?” and then “Do you believe in the definition?”. This was after Mr Kelly had 
correctly pointed out that the term ‘paedophilia’ referred to abuse of children who were pre-
pubescent (as can be seen, for example, by referring to Kaplan and Sadock’s Synopsis of 
Psychiatry). However, the impression was given, unfairly, by Ms O’Rourke and Liveline, 
that Mr Kelly was advancing a personal opinion which was a further sign of his 
“homophobia”, when, in fact, he was merely drawing attention to an accepted medical 
definition.  

At another point [20:00], she asked a ‘caller’, who later volunteered the information that 
he had been contacted in advance by a researcher, “Good afternoon, Brian, (how are you) 
stunned, I imagine (pause) from what I’m reading here?”. Later [22:35] she asserted that 
“Anyone’s welcome to join in (the debate)”. But, if anyone was “welcome to join in”, why 
then did those who were allowed by RTE to express their opinions on air, overwhelmingly 
oppose Mr Kelly’s position by supporting same-sex adoption, when polls, including one 
done by RTE itself, consistently reveal that a majority of people are, in fact, opposed to 
same-sex adoption.   

In contrast to the challenges and interruptions of Mr Kelly were the affirmations and 
facilitation of the ‘callers’ who disagreed with him. For example, the same ‘caller’ referred 
to above, later says [24:15], “It’s spreading hate here by saying that gay people can choose 
their sexuality.” This assertion went unchallenged, in spite of the fact that the point Mr 
Kelly had made was that it was acts or behaviour that people choose. In a clearly value-
laden comment to another caller, Ms O’Rourke said, [28:20] “but Valerie what I’m hearing 
from you actually is that you don’t begrudge anyone who gets the chance to adopt”. After 
forty-six minutes she again interrupted Mr Kelly dismissively to say  “Let David speak, 
we’ve had a lot of theory from your end” (in spite of the fact that much of what Mr Kelly 
said, such as the definition of ‘paedophilia’ was clearly not theory but easily verifiable fact).



 

4 of 9 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

This statement was immediately followed by a verifiably false allegation by the ‘caller’ in 
question, David Norris, this time to the effect that Mr Kelly had said, on air, during the 
same programme, that “homosexuals are sterile”. Once again, Ms O’Rourke allowed a 
false allegation, relating to a point of fact concerning the same programme, to go 
completely unchallenged. 
 

Even considering the broadcast independently of the expression of Ms O’Rourke’s 
views, this liveline programme cannot be considered “fair” “balanced” and “objective”. It 
was clearly unbalanced and unfair to have the vast majority of on-air callers express 
opinions opposed to those of Hermann Kelly, for the reasons already mentioned. If 
RTE—who did not release details of the breakdown in calls/texts to FMA upon request—
wish to suggest that this imbalance was because those calls and texts which were pro 
Hermann Kelly constituted an incitement to hatred, such a position would seem almost 
tantamount to suggesting that more than half the population is guilty of this crime.  

Furthermore, that view would be unempirical as it does not accord with FMA’s own 
research, which reveals that a number of texts and calls were, in fact, made to RTE which 
clearly were not an incitement to hatred but nevertheless failed to get broadcast. 

 The numbers opposed to Mr Kelly were also made artificially high by using researchers 
to contact people who were likely to disagree with him, one of whom admitted on air that 
he would have been unaware of Mr Kelly’s article, had he not been contacted by RTE—as 
can be seen from the following exchange: [19:50] Ms O’Rourke: “Ok Hermann, we have 
got to bring in a lot of people on this because people are absolutely furious with what 
you’re saying there. We’re seeing lots of words like irresponsible up on the screen here. 
I’m going to bring in Brian Finnegan. Good afternoon, Brian”; Mr. Finnegan:  “Hi how 
are you?”; Ms. O'Rourke: “Stunned I imagine from what I’m hearing”; Mr. Finnegan: 
 “Evelyn I’m pretty stunned alright. And I was unaware of this until your researcher called 
me a couple of minutes ago and I started listening in.” 

What also seems to be implied in Ms O’Rourke’s first set of comments here was that Mr 
Finnegan was one of a number of random and therefore representative callers who 
happened to be listening to the show and who were furious with what Mr Kelly was 
saying. This implication of representativeness was inaccurate (as was revealed by Mr 
Finnegan) and grossly unfair to Mr Kelly.  

The misrepresentation of public opinion was so obvious after forty minutes that it 
prompted Mr Kelly to remark  “One two three.. that is seven people now, Evelyn.  This 
sounds like a bit of a hit job. But we will continue anyway.”, to which Ms O’Rourke 
responded, “Hermann, Liveline is open to everybody at 1850 715815. I can only put up 
the people who call into us. And that is what we are getting.” She made this comment in 
spite of the fact that a previous ‘caller’ had indicated that it was Liveline who had 
contacted him. One can only wonder how many of the other ‘callers’ had been similarly 
approached! 

 



 

5 of 9 

 
 
 
Have you already complained to: Yes No 

The Broadcasting Commission of Ireland?  No 

The broadcaster or programme/advertising company?  No but 
see below 

The Advertising Standards Authority of Ireland?  No  

If you have answered yes, please give details below: 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

The following correspondence, which was not an official complaint, took place 
 
From: Donal O'Sullivan-Latchford [mailto:donalfm@gmail.com] On Behalf Of Family and Media 
Association 
Sent: 28 February 2007 16:12 
To: Martin, Sarah 
Subject: Radio 1 Liveline 12 February 2007 
 
Ms Sarah Martin 
Senior Press Officer 
RTE Radio 
Donnybrook 
Dublin 4 
 
 
Dear Ms Martin 
 
 
As several people have been struck by the high number of calls taken from those 
who were opposed to the position of Hermann Kelly on the Liveline broadcast of 
Monday 12 February, 2007, the Family and Media Association would like to 
request a breakdown of the calls and texts received by Liveline on that day, in 
terms of whether they were for or against Mr Kelly’s position.  
 
We would also be interested in finding out which of the callers heard on Liveline 
were contacted, in advance, by the Liveline team. 
 
 
Yours faithfully 
 
 
 
Donal O'Sullivan,  
Family and Media Association     www.fma.ie     info@fma.ie    01 278 9288 
 
 



 

6 of 9 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Any correspondence relating to this complaint with the relevant broadcaster should be 
attached to this form. 

Is the matter complained of, the subject of any 
proceedings in a court of law in the Republic of Ireland?  

To finish, please read through the above form to ensure all your details are correct. 

Yes No 
 No 

 
From: Martin, Sarah [mailto:sarah.martin@rte.ie]  
Sent: 01 March 2007 17:10 
To: Family and Media Association 
Subject: RE: Radio 1 Liveline 12 February 2007 
 
 
Dear Mr O’Sullivan, 
 
Thank you for your email relating to RTÉ Radio 1’s Liveline programme broadcast on Monday 12 
February, 2007. 
 
It is against RTÉ Radio policy to release details of calls and texts from members of the public to 
programmes.  Further, the editorial processes of radio programmes are exempt from Freedom of 
Information. 
 
Kind regards, 
 
Sarah. 
 

Sarah Martin 

Senior Press Officer 

RTÉ Radio 

  

Tel: 01 208 2312 

Email: sarah.martin@rte.ie 

  



 

7 of 9 

The Broadcasting Complaints Commission 

Any viewer or listener who is not happy about broadcasting content on an Irish broadcasting 
service, whether in programme or advertisement form, has a right to complain about it and 
have their complaint handled by the Broadcasting Complaints Commission. 

The Broadcasting Complaints Commission has been given the responsibility by the 
government to deal with all broadcasting complaints, which means the Commission looks at, 
considers and decides upon the nature of these complaints. 

How to make a complaint 

All complaints must 

• be in writing, preferably by completing this ‘Complaint Form’ 

• be made within 30 days of the broadcast 

• relate to a broadcast by an Irish broadcasting service 

• come within the relevant broadcasting codes and/or legislation 

• include a short detailed summary of what might have caused offence. 

All complaints considered by the Commission are made publicly available, including the 
name of the complainant. 

Broadcasting Complaints Commission Telephone: 01 676 1097 
2 – 5 Warrington Place, Fax:   01 676 0948 
Dublin 2. Email: complaints@bcc.ie 
 Website: www.bcc.ie 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

8 of 9 

 
 
13 April, 2007. 
 
Andrea Leonard 
Complaints Officer, 
Broadcasting Complaints Commission, 
2 - 5 Warrington Place, 
Dublin 2. 
 
Complaint Ref: 84/07 
 
Dear Ms Leonard, 
 
Thank you for your letter dated 02 April 2007. 
 
I hereby request that the Commission continue to process my complaint as I have not found RTE’s 
reply to be satisfactory. 
 
In this regard, I am somewhat puzzled that RTÉ has made no effort to answer many of the points 
which I had raised. Most notably, RTÉ has not commented on the fact that (on two occasions) “Ms 
O’Rourke allowed a false allegation (against Hermann Kelly), relating to a point of fact concerning 
the same programme, to go completely unchallenged.” 
 
Am I to assume that RTÉ has therefore acknowledged its error in this regard. Such an admission, even 
considered without reference to any of the other points of complaint, would, I believe, be more than 
enough to establish bias on the part of the presenter. 
 
I am also disappointed that RTÉ states “this is the fifth complaint about (the) programme which the 
BCC has forwarded to RTÉ”, and, later, “it has really nothing further to add (in response to my 
complaint).”  
 
That this is the fifth complaint about the programme, is of no relevance to my particular submission. I 
have not seen any of the other complaints but I presume they do not contain all the points I had made. 
That a programme should prompt several complaints is not an excuse for a broadcaster to be 
dismissive of any one of them. Neither is it an excuse to treat the individuals or organizations involved 
without the dignity they should be afforded as individual viewers or organizations.  
 
I also note that RTÉ seems to have accepted that there was an implicit imbalance in ‘caller’ views 
when it uses the expression “any imbalance in views expressed by the callers”.  
 
Its assertion that this imbalance “was more than addressed by allowing Mr Kelly contribute at such 
length on the programme” is incorrect on three counts: firstly, the contribution of Mr Kelly was 
curtailed on several occasions as outlined in my original complaint; secondly, the air time given to Mr 
Kelly was substantially less than that given to the other callers combined; and thirdly, even if  Mr 
Kelly had been allowed equal time to contribute freely, this would not adequately have addressed the 
imbalance, as a false impression would have remained that his was an isolated view which was 
unrepresentative of the public in general. 
  



 

9 of 9 

 
 
The fact that some or even many of the callers may, as RTE tentatively suggests, have been ‘unusable’ 
does not take away from the fact that many more were not. I note that RTE does not, now, seem to be 
attempting to deny this. These callers should have been allowed to speak and allowed to speak earlier 
before the false impression, that I referred to above, was established. 
 
Finally, with regard to the implication that many of the contributors may have been approached (in 
advance) by the production team and asked to contribute, this seems a reasonable assumption based on 
the evidence from this broadcast alone. RTE contend in their letter that a potential contributor 
(singular) is only occasionally contacted in advance by the production team and then only in order to 
“kick off the debate”. If such is the case, why did the one contributor who openly admitted to having 
been contacted in advance, Brian Finnegan, not actually come on air until twenty minutes into the 
debate and, only then, after two other ‘callers’ had spoken at length against Hermann Kelly. This is 
hardly ‘kicking off’  the debate. One side seems to have been playing with illegal players who were 
selected by the referee, and most of the opposing team was ‘taken out’ before it could even get on the 
ball. 
 
Yours sincerely, 
 
 
 
Dónal O’Sullivan-Latchford 
Family and Media Association 
 
Phone  086 330 9724   or   01 278 9288 
 


